🗡️ Ridderestafette
- Joris van Veen
- 25 jan
- 3 minuten om te lezen
➡️ Algemene Informatie
Beleef een avontuur in het middeleeuwse koninkrijk! In deze actieve estafette leren de kinderen samenwerken in teams, verbeteren ze hun motorische vaardigheden en ervaren ze de spanning van een ridderwedstrijd. Ze strijden tegen elkaar in een reeks leuke uitdagingen, waarbij snelheid en moed essentieel zijn om de koning te overtuigen dat ze de ware kampioenen zijn!
➡️ Duur van de activiteit
De activiteit duurt 30-45 minuten.
➡️ Benodigdheden
Een groot speelveld (binnen of buiten)
Zwaarden als baton
Pionnen of andere markeringen voor de estafettepaden
Stopwatch (optioneel, voor het toevoegen van een tijdselement)
Eventueel muziek voor een extra spannende sfeer
➡️ Voorbereiding
Ruimte inrichten: Zorg voor voldoende ruimte om te bewegen, zowel binnen als buiten. Het speelveld moet groot genoeg zijn voor meerdere teams om tegelijk actief te zijn.
Estafetteparcours creëren: Zet het parcours uit met behulp van pionnen of andere markeringen. Denk aan plekken waar de kinderen specifieke taken moeten uitvoeren (bijv. zwaardvechten, balanceren). Plaats obstakels of uitdagingen op strategische punten om de estafette spannend te maken.
Riddermaterialen: Verzamel een zwaard/voorwerp dat gebruikt kan worden als baton. Je hebt er meerdere nodig (per team 1).
Tijdslimiet (optioneel): Als je de competitie element wilt toevoegen, zet een stopwatch klaar om de tijd bij te houden.
Muziek (optioneel): Zorg voor een leuke, spannende muziekinstallatie als je muziek wilt gebruiken om de sfeer te verhogen.
➡️ Inleiding
"In het middeleeuwse koninkrijk wordt een belangrijke ridderwedstrijd gehouden! De ridders moeten hun moed en snelheid tonen om de koning te bewijzen dat zij de ware kampioenen zijn. Jullie zullen in teams strijden, waarbij elke ridder zijn moed en kracht moet tonen door een reeks uitdagingen te voltooien."
Leg uit dat ze in teams een estafette moeten lopen, waarbij ze verschillende ‘ridderuitdagingen’ uitvoeren. Elk teamlid heeft een specifieke taak om te voltooien voordat ze de baton (bijv. een zwaard of ridderhelm) aan het volgende teamlid kunnen doorgeven.
➡️ Kern
De kinderen starten elk om de beurt in hun team, met de ‘ridderuitrusting’ (bijvoorbeeld een zwaard van karton of baton) in hun hand. Ze moeten, door een uitgezet parcours, naar een specifiek punt rennen, waar ze een taak moeten uitvoeren voordat ze terug kunnen rennen naar hun team.Mogelijke taken kunnen zijn:
Zwaardvechten: De kinderen moeten een aantal rondjes met hun kartonnen zwaard slaan (dit kan symbolisch zijn of met zachte zwaarden voor veiligheid).
Balanceren: Ze moeten een ‘schat’ (bijv. een kleine bal) naar de overkant dragen zonder dat deze valt.
Obstakelparcours: Ze moeten onder een touw kruipen, over een kleine hindernis springen of rond een obstakel lopen.
Ridderspringen: Ze moeten een aantal keer springen of hinkelen naar het volgende punt.
Nadat de taak is voltooid, geven ze de baton door aan het volgende teamlid, die de volgende uitdaging aangaat. Het team dat als eerste alle leden de estafette heeft laten afleggen en de finish heeft bereikt, wint de wedstrijd.
Wanneer je een paar rondes hebt gespeeld, kun je de volgende moeilijkheden toevoegen om het spel uitdagender te maken:
Maak de estafette competitiever door een tijdslimiet toe te voegen, waarbij elk team probeert om de snelst mogelijke tijd neer te zetten
Voeg meer uitdagingen toe, zoals blinddoeken voor het navigeren van het parcours of het dragen van extra ‘zwaar’ materiaal (bijv. een extra object).
➡️ Slot
Bespreek met de kinderen wat ze goed hebben gedaan en hoe ze als team hebben samengewerkt. Dit helpt hen niet alleen hun fysieke vaardigheden, maar ook hun sociale vaardigheden te verbeteren.
💙 Gemaakt door Bram van KC Balans - 2025 💙