🌡️ Warm en koud
- Joris van Veen
- 9 okt 2024
- 1 minuten om te lezen
➡️ Algemene Informatie:
Tijdens deze activiteit werken de kinderen met de begrippen warm en koud. Weten zij het verschil? Dat zien we in deze activiteit!
➡️ Duur van de activiteit:
Ongeveer 15-20 minuten.
➡️ Benodigdheden:
Een rood doek voor de warme zone.
Een blauw doek voor de koude zone.
A4'tjes met afbeeldingen van warme en koude voorwerpen (bijv. een mok warme chocolademelk, een ijsblokje, een fleece deken, een koude fles water, enzovoort).
Ruimte om te bewegen.
➡️ Inleiding:
Introduceer het thema door te vragen wat kinderen weten over warm en koud. Bespreek de kleuren van de doeken en wat ze betekenen. Vraag ze om voorbeelden van dingen die warm of koud zijn, en laat de A4'tjes zien.
➡️ Kern:
Leg de twee zones uit met de doeken en laat de kinderen oefenen met bewegen tussen de twee gebieden.
Gebruik de A4'tjes om kinderen te laten raden welk voorwerp warm of koud is. Nadat ze het voorwerp hebben geraden, kunnen ze naar de bijbehorende zone rennen.
Wanneer ze in de 'warme' zone zijn, kunnen ze warmere bewegingen maken, zoals dansen of springen. In de 'koude' zone maken ze kleinere, voorzichtige bewegingen.
➡️ Slot:
Bespreek met de kinderen welke voorwerpen ze hebben gezien op de A4'tjes en hoe ze weten of iets warm of koud is. Dit versterkt hun begrip van temperatuur en stimuleert sociale interactie.
💙 Gemaakt door Joris van KC Balans - 2024 💙